RSS

Werken in crisistijd

19 apr
Werken in crisistijd

Een maandje geleden schreef ik al een blog over de gang van zaken in en rond het ov, en dan met name bij NS. Nu we een maand verder zijn is er niet veel verandert in het OV. Reizigers met belangrijke en minder belangrijke beroepen ondervinden veel “hinder” van reizigers die totaal geen belang hebben bij het reizen met de trein, behalve voor hun eigen plezier.

Uiteraard staat het niet op de voorhoofden van de reizigers geschreven welke reden ze hebben om met de trein te reizen. Wel kan er redelijk goed ingeschat worden of bepaalde reizigers echt met de trein/ov moeten reizen.  Ik ga niet generaliseren, ben absoluut geen racist, maar, (al dan niet goed) geïntegreerde jongens en meisjes in trainingspakken, badslippers, borsttasjes en een dikke joint in de bakkes, die hebben echt geen beroep waarvoor ze met het ov moeten reizen. Zo ook de ouderen, die kost wat het kost toch gebruik willen maken van hun keuzedag, en er met de volgepropte fiets op uit gaan, ook die hebben geen geldige reden om met het ov te reizen.

De adviezen van RIVM en de Regering zijn wat mij betreft veel te vrijblijvend, het had veel strenger gemoeten. Reizen met OV kan, in mijn optiek, pas plaatsvinden in combinatie met een werkgevers verklaring o.i.d.

Zoals ik al eerder schreef, ook bij NS zijn we niet ontkomen aan vele ziektemeldingen. Op advies en in overleg met RIVM, Regering, Rover en LOCOV heeft NS de dienstregeling, al dan niet gedwongen gezien de omstandigheden, verder uitgedund. Nog minder intercity’s, en zoveel mogelijk versterkte sprinters. Helaas was tijdens het in gaan van het wijzigingsblad van begin april iets niet helemaal goed gegaan, * 2 treinen werden opgeheven omdat ze, na de mening van het personeel, te vol waren. De hoon, kritiek, en krachttermen over dit gebeuren suddert sindsdien al 6 dagen voort. Aangevoerd door e.o.a reizigers belangenorganisatie, zonder leden, maar met participanten.

Bij NS hebben we lege diensten, gekenmerkt met NSRDAG, wat inhoud dat je thuis MOET blijven, je jezelf wel in dienst meld, en op oproepbasis je dienst uit zit. Leuk, lekker thuis zitten, maar ik vind er zelf geen reet aan. Je kan net niks doen, aangezien je toch opgeroepen kan worden. En met mijn geluk zal je net zien dat ik lekker bezig ben, ik de bezigheden moet staken en aan het werk kan gaan hahaha.

Helaas zijn er ook collega’s die er, naar het schijnt, misbruik van maken. De verhalen en details kan en mag ik, uiteraard, hier niet delen. Ik hoop wel dat er melding van gemaakt is bij de desbetreffende manager(s) en dat er, als deze ellende voorbij is, er toch sancties op gaan volgen.

We moeten nog een weekje de huidige dienstregeling draaien, de 29e gaan we weer iets meer treinen rijden. NS heeft met de eerder genoemde overlegpartners overleg gehad, de dienstregeling kan weer iets uitgebreid worden. Ik keur het van harte goed.

In deze blog wil ik toch wel een shout-out plaatsen aan de directie, planners, dienstindelers en collega’s van NS, die ondanks deze omstandigheden, ons toch aan het werk proberen te houden. Ook mogen we blij zijn er geen mensen gedwongen ontslagen moeten worden. Bij KLM en andere multinationals gebeurd dat helaas wel.

 

* ik had in overleg met de conducteur die trein(en) absoluut niet opgeheven. 1 balkon afsluiten voor reizigers, deuren sluiten en gaan met dat ding. Reizigers zijn over het algemeen volwassen mensen, die hoeven niet door ons van NS op hun verantwoordelijkheden gewezen te worden. Eigen verantwoordelijkheid zou aanwezig moeten zijn. 

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 19 april 2020 in Joop1969

 

Plaats een reactie